Vietnam, van Ho Chi Min City tot Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anouk en Ingmar - WaarBenJij.nu Vietnam, van Ho Chi Min City tot Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anouk en Ingmar - WaarBenJij.nu

Vietnam, van Ho Chi Min City tot Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Anouk en Ingmar

25 November 2012 | Vietnam, Hanoi

Vietnam:
Het reizen gaat snel, we zijn al weer van zuid tot noord Vietnam gereisd en vliegen nu naar Laos! Vietnam was qua natuur weer mooier dan Cambodja; veel groen, veel bergen en veel water. Zo gaaf!
Vietnam was ook een chaos! In alleen Ho Chi Minh City rijden al 3,5 miljoen brommertjes/scootertjes rond. Echt een heel avontuur om de weg over te steken. Hoe meer we naar het Noorden reisde hoe mooier.
Maar laat ik bij het zuiden beginnen. De reis naar Vietnam toe was een hel! We hadden een nachtbus vanuit Sihanoukville en deze heeft er zo’n 15 uur over gedaan!! Slapen lukt zittend niet zo geweldig en dan hadden we ook nog een dronken, stinkende vent in de bus die niet op zijn plek bleef zitten. Hij heeft zelfs onze laptop gemold toen hij langs ons liep om naar het toilet ofzo te gaan!! ‘Travelling takes risk’ zei hij. Lul!
Daarnaast bleek, eenmaal aangekomen in Vietnam, dat er spullen uit mijn tas waren gestolen! Geld, sieraden, parfum en make-up, dat hebben wij weer! We waren dood op van de reis maar besloten toch onze spullen in de hotelkamer te droppen en de city in te gaan. Onze hotel kamer was helaas ook geen geweldige dus gaan liggen slapen was ook niet aantrekkelijk. We zijn naar het ‘reunification palace’ geweest en hadden daar een rondleiding. Ik kan er echter niet heel veel van na vertellen aangezien ik de gids maar amper verstond. Maar het is in 1966 gebouwd voor de president en later aangevallen door Noord-Vietnam (tijdens de oorlog). Nu is het weer in oude staat opgebouwd en kun je zien hoe de president er leefde en gasten ontving. Daarna zijn we naar het ‘War-museum’ geweest, wat een verschrikkelijke verhalen en afbeeldingen! Wat zijn mensen toch beesten tijdens de oorlog! Daarna wat eten en toen toch naar bed, we waren kapot en de volgende dag hadden we een tourtje naar de Cu Chi tunnels. Onze gids voor de Cu Chi tunnels was een Indiaan op leeftijd die zelf ook had meegevochten in de Vietnam oorlog. Hij kon er heel goed over vertellen, wat het bezoek nog interessanter maakte. Tijdens de Vietnam oorlog waren en Vietnamese die leefde in tunnels onder de grond in de bossen. Ze werden de Vietcong genoemd. De tunnels waren enorm smal en klein en het had vele wegen, als je er niet bekend was verdwaalde je. De Vietnamese zijn zelf ook heel klein waardoor zij wel in de tunnels pasten en de meeste Amerikaanse soldaten niet. Als de Amerikaanse soldaten toch te dicht in de buurt kwamen liepen ze 9 van de 10 keer in een van de gruwelijke vallen. Kuilen vol pinnen, een kuil waar je met je voet in kunt stappen en dan steken er ook 4 pinnen in waardoor je je voeten niet meer terug kunt trekken, enz. Doordat de tunnels ook goed verscholen raakte was het heel moeilijk vechten tegen de Vietcong en uiteindelijk gaven de Amerikanen het op. De tunnels zijn er nog steeds en je mag er doorheen kruipen als je dat wilt. Enkele uit onze groep deden dit, Ingmar wilde ook maar was helaas te laat. We moesten alweer door naar het volgende onderdeel. Later kreeg hij toch de kans om een tunnel in te gaan, echter is deze iets breder en hangt er licht in. Deze tunnels zijn later speciaal voor de toeristen aangelegd. Maar alsnog erg klein dus Anouk durfde er niet doorheen. Na de tunnels had je de mogelijkheid om het museum nogmaals te bezoeken maar dat hebben we niet gedaan want Anouk voelde zich niet helemaal lekker. Dus in het hotel douche en daarna zijn we naar de hoogste toren van Saigon geweest en hebben hier een heel mooi uitzicht over Saigon gezien.
Daarna naar een Waterpoppen show, dat is ook echt erg leuk! Een soort poppenkast maar dan zitten de poppen in het water en speelt het verhaal zich dus in het water af. Helaas kon Anouk er niet optimaal van genieten want ze voelde zich echt niet lekker.. Koorts! Dus daarna gauw naar bed want de volgende dag wilde we een 2-dagen tour gaan maken naar de Mekong Delta. Helaas bleek dit niet te gaan lukken, Anouk voelde zich echt niet lekker en bleef een dag in bed. Ingmar heeft lekker een beetje een boek gelezen en heel lief voor Anouk gezorgd. Dan de volgende dag maar voor 1 dag naar de Mekong Delta. Ja, dat hadden we gedacht. Anouk werd helaas nog iets zieker, ik zal de details besparen. Dus dan maar het ‘alarm’ nummer van de dokter bellen en kijken of hij een adres heeft van een dokter in Saigon. Gelukkig bleek deze dokter in de buurt te zitten dus hup, daar maar naartoe.
Het was een hele nette praktijk met een zuster die zelfs Nederlands sprak. Dat was wel even makkelijk met het uitleggen waar ik last van had en dat ik eigenlijk bang was voor Malaria. 2 dagen koorts kan daar namelijk een symptoom van zijn. De dokter luisterde met wat apparaten naar mijn buik, meten mijn bloeddruk en koorts en vertelde toen dat er in Vietnam een bacterie heerst die je kunt oplopen door te eten zonder je handen te wassen of door langs je lippen te likken enz. Hygiëne was nu dus heel belangrijk! Ik kreeg medicijnen mee, moest er helaas een fortuin voor afrekenen maar dat is hopelijk te verhalen op de verzekering, en toen maar hopen dat de medicijnen zouden werken. De volgende dag moesten we namelijk wel echt door naar Dalat. Gelukkig werkte de medicijnen snel en verliep de reis naar Dalat prima. Dalat zelf was een verademing! Het ligt boven in de bergen waardoor de temperatuur veel aangenamer is en het staat er vol met Franse huisjes. De Fransen woonde tijdens hun regime ook vaak in Dalat vanwege de temperatuur. Wel grappig om te zien dat de Vietnamese die hier wonen allemaal een winterjas dragen en soms zelfs mutsen en handschoenen! Gekke mensen! De volgende dag hadden we een dagtour door Dalat per scooter, erg leuk! Je moet wel goed opletten want het verkeer kent geen regels! We hadden een gids die goed Engels sprak en die veel kon vertellen over de omgeving. We reden door de bergen, zagen koffie plantages en hebben insecten gegeten! Daarna kwamen we aan bij een dorpje in de bergen waar de mensen nog heeeeel primitief leven! Onze gids had vroeger ook in dat dorp gewoond maar was op jonge leeftijd geadopteerd door mensen uit de stad. Zijn ouders en broers en zussen wonen wel nog in het dorp en enkele hebben we gezien. Zijn zus leeft als monnik en heeft de lunch voor ons gemaakt. Haar huis was wel van steen maar vanbinnen eigenlijk helemaal leeg.. Het eten was wel erg lekker! Daarna nam onze gids ons mee het dorpje in en mochten we zelfs bij een familie naar binnen. Het waren allemaal vrouwen, waarvan 2 getrouwd en hun man was aan het werk op de plantage. De andere 3 vrouwen waren (weer) alleenstaand. Het huisje was van hout en de vloer van beton. Ze hadden twee ijzeren pannetjes op een soort kampvuurtje en wat rieten manden. Verder stond er eigenlijk niets in het huisje, ze sliepen op de grond! Onze gids sprak de taal van dit bergvolk en dus hadden we een soort gesprek met de mensen. Ze vertelde dat in hun berg cultuur de vrouw de man koopt. Ze betalen met buffels, kippen of soms sieraden! De ouders van het meisje gaan naar ouders van een jongen die zij geschikt vinden en dan bieden ze een aantal kippen of een buffel aan. De ouders van de jongen mogen nee zeggen maar meestal komen ouders dan nog 3 keer terug en zeggen ze uiteindelijk ja. De jongen en het meisje mogen zich er niet mee bemoeien, ze worden uitgehuwelijkt. Als de man dood gaat mag de vrouw een nieuwe man kopen dus het is wel ooit gebeurd dat de vrouw haar man vergiftigde. Gekke gewoontes hebben die mensen. We vroegen onze gids of we deze mensen konden helpen met eten of geld. Maar deze mensen zijn echt dom, alles wat ze krijgen maken ze meteen op. Als je ze 1 dollar geeft gaan ze meteen groenten of brood inkopen en als je ze 50 dollar geeft kopen ze zich scheel aan kleding, stoffen en eten. En dat eten ze als het mogelijk is nog dezelfde dag op ook… Ze snappen er echt niks van! Na Dalat gingen we met de nachtbus (een slaapbus dit keer!) naar Hoi An, opzich redelijk geslapen in de bus al gaat deze ieder moment van links naar rechts en door hobbels en bobbels. In Hoi An aangekomen hadden we een hostel met zwembad maar helaas zag het zwembad er meer uit als een vijver met chloorwater dus we hebben er niet in gezwommen. Wel hebben we een tour gemaakt naar de tempels van My Son. Deze waren niet heel speciaal maar toch een leuke tour. ’s Avonds aan het water gegeten en een wenslampion in het water gelaten. Het stadje is aan het water echt erg gezellig! De volgende dag wilde we een scootertje huren en naar het strand gaan maar we hadden nog een aantal dingen die we moesten regelen dus helaas hadden we er geen tijd meer voor. Om 17.00 vlogen we naar Hanoi. (Ja lekker luxe maar een busreis duurt 26 uur!!) In Hanoi hadden we wilde plannen dus daar aangekomen moesten we meteen dingen gaan regelen, maar daar vertellen we later over!

Dikke kus van ons.

• 25 November 2012 - 14:40

Ans:

Hoi Anouk en Ingmar
    Heel veel plezier op jullie verdere reis en Anouk niet te veel ziek worden!!!!
    Gr Ans en Peter.

• 25 November 2012 - 15:56

Imke:

Tjonge jullie hebben het wel weer meegemaakt dan. Jij ziek Anouk en dan ook nog spullen gestolen!
    Ik hoop dat het nu weer goed met je gaat en dat jullie lekker samen verder kunnen gaan genieten van jullie reis. Veel plezier samen!

Liefs Imke

• 25 November 2012 - 16:20

Inge:

Hej mensjes.

Ja hoor, Anouk is weer ziek! Het zal eens niet zo zijn! Heb je per ongeluk het verkeerde armbandje naar huis gestuurd? haha nee grapje, toch?
    Het is hier erg winderig en het regent vaak. Vrijdag engels examen gehad.. Was wel makkelijk maar toch maar een schietgebedje doen denk ik zo.

• 25 November 2012 - 17:34

Mieke Kocken:

Hoi Anouk en Ingmar, wat is het elke keer leuk om jullie reisverslag te lezen, en wat maken jullie veel mee! wij zitten hier gezellig op de bank, met een boek en het kacheltje aan. Nou luitjes, ik wacht af op het vervolg, maar merk wel dat julliw er echt van genieten. liefs mieke

• 25 November 2012 - 19:55

Imca:

Ha kanjers, das wel een beetje veel tegenvallers op een hoop, maar fijn dat je je in ieder geval weer beter voelt Anouk, dat blijft toch het aller allerbelangrijkste.Hopelijk gaat de rest van de reis weer goed en kunnen jullie nog veel genieten. Hier gaat alles zijn gangetje, beetje saai dus tegenover wat jullie allemaal meemaken ;-) Blijf lekker schrijven naar ons, want dat doe je keileuk en wordt graag gelezen.
    Nou, heel veel liefs van ons en tot gauw. Dikke knuf

• 25 November 2012 - 20:13

Jose En Rini:

Wat een belevenissen weer!En de foto's zijn ook super! Hier waait de wind door de bomen ,en de schoentjes worden gezet!Veel plezier en goede reis zonder tegenvallers! Vele groetjes josé en rini

• 25 November 2012 - 21:46

Pierre Schoemacher:

Nou, dat zijn wel enkele lotgevallen die jullie hebben meegemaakt. Maar ja, tijdens een goede wereldreis moet je ook een keer ziek, bestolen en opgelicht worden. Dat hoort er nu eenmaal bij. Het leven is niet overal hetzelfde als je gewend bent in NL. Wel heel vervelend, dat kan ik begrijpen. Maar...je kunt het maar gehad hebben!
    Dat Vietnam jullie zo goed bevalt en je het zo mooi vindt had ik wel verwacht. Dat hoor je van de meeste mensen die er zijn geweest. Veel water, bergen, groen en lieve mensen. Gaaf dat je de tunnels van de Vietcong hebt gezien. Dat is echt 'vietnamees'.
    Het bergdorp geeft een heel andere kijk op Vietnam lees ik een beetje tussen de regels door. En ja, domme mensen zijn er overal en vaak kun je ze hun - in onze ogen - domheid niet altijd kwalijk nemen. Als je niets hebt ben je ook niet gewoon te sparen of iets te bewaren voor later. Alles gaat immers op.
    Ook jullie tijd gaat snel 'een beetje op' als ik het zo lees. Als je 'in den vreemde' bent, wil je ook zoveel mogelijk daarvan zien. Maar soms schreeuwt het lichaam gewoon om rust en schakelt zichzelf uit als je daar geen gehoor aan geeft. En dat is blijkbaar even gebeurt. Goed luisteren dus (een welgemeend vaderlijk advies). Jullie zien en doen heel veel. Dat is echt geweldig om te lezen. En tijdens het lezen probeer ik het me voor te stellen hoe de dingen er uit zien en hoe het voelt om te doen wat jullie doen. Lijkt me echt geweldig. Nog een hele mooie en goede reis gewenst. Laos is weer een heel ander land. Gesloten, zowel politiek als cultureel, met in het noorden de bekende 'papaver triangle', dé plek in de wereld waar de papaver wordt verbouwd en waar heel veel drugs vandaan komen. Bepaald een crimineel gebied. Let dus goed op.
    Een goede reis gewenst en heel veel kussen van Riet, Lucas en Eline. En uiteraard van mij!
    XXX papa.

• 26 November 2012 - 10:43

Eline:

Heeeeeee!:)
    Yes, weer een verslag van jullie! Altijd leuk om te lezen! Fijn dat het nu weer goed met je gaat Anouk!!
    Jullie hebben nu al zo veel gezien, dat kan niemand jullie meer afpakken! Vietnam lijkt me ook super vet, vooral als ik jullie verhalen zo hoor!
    Hier gaat alles zn gangetje. Regenachtig weer en koud. Verder is de Sint weer in het land en hoop ik dat ik iets in mn schoen krijg:)
    Jullie in ieder geval veel plezier en geniet er van!
    Dikke kus Eline

• 26 November 2012 - 11:23

Pleuni:

Hee Anouken Ingmar,

Wat maken jullie toch leuk dingen me zeg! Ik ben jaloers haha!
    Veel plezier nog en ik ben benieuwd naar het volgende verhaal.

Groetjes Pleuni

• 26 November 2012 - 11:25

Pleuni:

en ohja, ingmar ik denk wel dat ze je gemist hebben met het vriendenweekend maar ze hadden het wel leuk gehad. Ons Rik kwam in ieder geval moe maar voldaan thuis haha.

xx

• 26 November 2012 - 14:27

Linda:

Lieve Anouk en Ingmar,

Super om te lezen dat jullie zo aan het genieten zijn van jullie super gave reis. Fijn om te horen dat je weer opgeknapt bent Anouk!
    Die Cu Chi tunnels lijken me erg indrukwekkend en een gids die zelf heeft meegevochten tijdens de Vietnamoorlog als gids maakt het waarschijnlijk nog veel bijzonderder.
    Grappig om te lezen dat er zo ontzettend veel brommertjes van alle kanten tevoorschijn komen; chaosss!
    Ook super leuk om wat foto's van jullie te zien!

Hier in Nederland blijft het normale leven doorgaan, haha. Regen, kou, wind en aan het einde van deze week verwachten ze vorst. De gedachte dat jullie 11 december naar Australië mogen maakt me wel een beetje jaloers hoor!

Veel plezier in Laos de komende dagen en let goed op elkaar!

Dikke knuffel! Linda

• 26 November 2012 - 18:57

Oma Opa:

hallo lieverds.
    wat een verhalen zo maak je nog eens wat mee,hier hoef ik niet zo veel meer aan toe te voegen,
    het meeste is gezegd. maar blijf heerlijk genieten ook van elkaar,en ik kijk al weer uit na de volgende
    verhalen.op de foto's zie je er stralend uit.
    dikke kusxxx ook van opa

• 28 November 2012 - 19:32

Barry En Manja:

Super leuk om jullie verhalen te lezen. Ben erg benieuwd naar het vervolg. Geniet er maar lekker van, want als iets leuk is gaat het veel te snel voorbij.

Liefs,
    Barry en Manja

• 28 November 2012 - 20:47

Maria:

Hoi kindertjes, ik ben erg blij met jullie bericht en foto's. Jullie zien er stralend uit dus dat zegt genoeg.
    Geniet nog lekker lang en prop je programma niet te vol. Nog heel veel plezier en geluk op jullie trip.
    Groetjes en heel veel liefs mama

• 29 November 2012 - 12:48

Sjors Van Engelen:

Heey Ingmar,

Tof dat je zo'n lange reis aan het maken bent met je vriendin. Ik lees nu elke keer je verslagen omdat ik ook van plan ben om samen met mn vriendin naar Azie te gaan. Wij hebben helaas alleen maar een maand de tijd en daarom moeten we ff kijken wat we wel en niet kunnen doen. Ik wilde je daarom vragen hoe lang je er ongeveer over doet om door vietnam en thailand te reizen. Wat is jullie ervaring hiermee? En als je moet kiezen tussen of thailand of vietnam, welke zou je dan kiezen?
    Nog heel veel plezier op je ontdekkingsreis en ik zal je reisverslagen in de gaten houden!

Groetjes Sjors (Hong Kong ;))