West Amerika, met de camper het land doorstruinen. - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Anouk en Ingmar - WaarBenJij.nu West Amerika, met de camper het land doorstruinen. - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Anouk en Ingmar - WaarBenJij.nu

West Amerika, met de camper het land doorstruinen.

Blijf op de hoogte en volg Anouk en Ingmar

19 Februari 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

Rond de middag kwamen we aan op de airport van LA, daar meteen gekeken of we een reactie hadden op couchsurfen en gelukkig bleek dat het geval te zijn. Ene Jim zei dat hij ons wel kon hosten. We hebben hem terug gemaild dat hij ons maar moest bellen als het nog steeds kon en dat hij dan zijn adres kon doorgeven. We kregen niet meteen reactie en zijn daarom op een bus gestapt naar Union Station. Erg mooi station is dat, voor zowel trein, metro als bus. Lekkere eettentjes binnen dus meteen even een Subway halen. Toen we het station binnen liepen, liepen we btw per ongeluk meteen over een filmset heen! Welkom in LA!
Na wat rondgelopen te hebben daar vroegen we ons af wat we nu moesten doen, we kregen immers geen reactie van Jim en we hadden onze zware tassen bij. Dus de stad ingaan ging niet maar we konden ook niet naar Jim. Toen het uiteindelijk al 5 uur was en we ons net afvroegen wat we moesten gaan doen, belde Jim en hij kwam ons
op Union ophalen. Het bleek een enorm dikke man te zijn die in een rolstoel zat omdat lopen nog maar moeilijk ging. Uh, is dit meteen om aan te geven dat Amerikanen echt te vaak naar de Mac gaan of heeft hij iets anders?! (We durfde het niet te vragen).
Het adres bleek geen super adres, ik vroeg me echt even af wat we hier deden. Het was een puinhoop en er sliepen meerdere mensen waardoor er een stel met zn 2e op een bankje ging slapen en wij op luchtbedjes in de keuken, die vol eten stond.. maar beter dan betalen hihi. Gelukkig wel goed geslapen. De volgende ochtend al vroeg op om downtown te gaan bekijken en daarna door naar de walk off fame, veel meer sterren dan ik had verwacht. Ze blijken er 3000 te hebben in totaal en een ster moet er zelf om vragen en voor betalen om daar op zo'n ster te komen staan! Niet echt een eer dus, je roept het gewoon zelf af. En je mag er ook meerdere keren op want je hebt 5 categorieën; radio, tv, theater, film en muziek. Toen kregen we een tour aangeboden voor Beverly Hills/Holleywood en dat slaan wij niet af. Erg gaaf om de enorme huizen van de beroemdheden te zien! En bij elke dikke auto die we voorbij reden keken we even goed of er geen beroemdheid in zat maar
dat was helaas niet het geval, we hebben er niet 1 gezien..
Daarna terug naar het huis van Jim om uit eten te gaan bij de chinees (gelukkig had ik niet zo honger). En toen weer optijd naar bed want de volgende dag... Universal!
Dat was echt gaaf! Eerst hebben we een show gezien waar ze uitleggen hoe special Effects werken en daarna een show met dieren uit bekende films. Echt zo gaaf om te zien wat ze die allemaal kunnen leren. Honden reageren gewoon op bewegingen. Als de begeleider bijv. met haar hand op haar keel tikte dan ging de hond blaffen. Zo vet! En natuurlijk hebben we een rondleiding over verschillende filmsets gehad. Raar om te zien hoor, een actrice zijn lijkt me dan ineens minder leuk. Want we reden bijv. over de set van Desperate Housewifes en op tv wonen zij in een heel gezellige straat met bloemen en mooie huizen en tuinen en hier op de set zijn die huizen gewoon half af en als ze er dan filmde werden er wat bloemen in gezet maar het meeste wordt gewoon met de computer gedaan. Het zonnetje dat schijnt enz.. De filmset van War of the World was wel heel gaaf! Daar was een echt vliegtuig voor gebruikt en dat hebben ze zo verbouwd dat het net is of dat vliegtuig is
neergestort! En dat is dan midden in een woonwijk dus ook halve huizen en huizen die in de fik staan en kapotte auto's enz. Dat was wel helemaal af! Verder heeft het park ook atracties waar we in zijn geweest dus ons goed vermaakt. Die avond zijn we met Jim en een andere couchsurfer (genaamd Dude) wezen eten. Dit maal bij een Etiopische tent, dat was erg lekker!
De volgende dag hebben we geprobeerd wat te shoppen (voor oa een winterjas) maar we konden niet echt goede winkels vinden. Daarna met een bus naar Santa Monica, dat was mooi. Het strand daar is niet alleen heel lang maar ook enorm breed! Er wordt op gesport, of Yoga gedaan of lekker in de zon liggen. Erg gezellig. Ook die pier is mooi met een eigen atractie park erop! Daarna moesten we een bus halen want we hadden gister bij Universal kaartjes gekregen voor een tv show waar Charley Sheen zou komen! Helaas bleek de bus er een stuk langer over te doen dan verwacht en eenmaal bij de studie moesten we in een enorm lange rij. En natuurlijk net voordat we aan de beurt waren bleek de zaal vol!! Vooral Ingmar baalde heel erg want hij had heel graag Charley Sheen willen zien!
De volgende dag gingen we naar Disney! Super leuk om daar een keer geweest te zijn! Ze hebben er geen mega atracties, het is meer voor kinderen, maar we hebben ons goed vermaakt en ik vond de lichtjesparade onwijs mooi! Echt staan genieten! Natuurlijk gedurende de dag ook op de foto met verschillende sprookjes figuren en ook alle mooie (kinderlijke) atracties gezien. Daarna zijn we bij de Hooters wezen eten, mooie vrouwen in kleine hipster broekjes en strakke topjes (zegt Ingmar).
De volgende dag alweer vroeg op want vandaag kregen we onze auto en gingen we opweg naar San Diego. Het liep allemaal een beetje uit omdat Jim voor ons een ontbijt'je' ging maken. Een enorme Japanse pizza, heb nog nooit zo iets machtigs gegeten. Hadden voor een week geen honger meer, haha. En toen we eindelijk op weg waren verloor Anouk haar telefoon. Kut! Helaas niet meer terug kunnen vinden..
Toen de auto wezen halen en maar gewoon aangereden naar San Diego. Daar zijn we nog wezen shoppen want in de nationale parken was het echt winter! En toen was het alweer tijd om een slaapplaats te zoeken, op een mooie restarea kunnen overnachten.
De volgende dag gingen we naar Seaworld, gaaf die orka's! Het is verder ook een erg leuk park want ze hebben ook verschillende atracties en natuurlijk ook vele andere zee dieren. De orka show was niet alleen erg mooi maar ook erg leuk. Er werd van te voren al gewaarschuwd dat je op de voorste 10 rijen erg nat kon worden en dat bleek tijdens de show niet zomaar een waarschuwing te zijn. De orka's gingen springen en met hun staart op het water slaan waardoor je niet een beetje nat
werd maar het wel leek alsof de voorste rij in het zwembad zelf gevallen was. Zijk nat! Gelukkig hadden wij net geluk en werden we (op een paar spetters na) niet nat. Ook hebben we een show gezien met huisdieren die kunstjes konden, erg leuk om te zien. Ingmar gaat zijn hond later leren frisbee's te vangen. 's avonds nog wezen shoppen want we hadden echt een winterjas nodig en toen op een soort zandweggetje geslapen. De volgende morgen was het enorm druk en bleek het
de startplaats te zijn voor een fietstocht voor het diabetesfonds. We zijn maar snel vertrokken. En toen begon de tocht dus echt, als eerst naar de citycenter van San Diego. We hebben balboa park gezien, erg mooi park met kerkjes, bloemenperken en fontijnen! En we stonden op een soort uitkijkpunt waar ook een groot restaurant was en een fontijn en toen was er een man en die vertelde dat hij hier getrouwd was al jaren geleden en het zag er nog steeds hetzelfde uit, dat vond hij heel leuk. En het zag er inderdaad ook erg romantisch uit! Daarna het stadion gezien en de haven waar een enorm Marineschip lag genaamd USS Midway. Daarna zijn we doorgereden naar Phoenix, onderweg werden we gecontroleerd bij de Mexicaanse grens. De agenten vroegen ons of we misschien Mexicanen onder ons bed hadden verstopt om ze over de grens te smokkelen. Wij zeiden nee en toen mochten we doorrijden, lekker makkelijk want als we ze wel onder het bed hadden en toch nee hadden gezegt dan konden we ze zo mee nemen. Maar wij zien er denk ik heel braaf uit ;). Toen zijn we op een truckstop gaan overnachten
dat was wel gaaf want dan sta je met je kleine campervan tussen van die mega vrachtwagens! 's morgens in je pyjama zo'n restaurantje binnen om op het toilet om te kleden en te wassen en dan in je net nieuw gekochte kleding weer naar buiten. Die mensen zullen wel gedacht hebben haha. In Phoenix zelf was niet zo heel veel te zien maar ze hebben er wel een heel leuk tentje genaamd 'yoghurtland'. Daar kan je zelf een smaak Yoghurt kiezen en dan fruit dat je er door wil. Erg lekker! Net voor Phoenix was wel een erg mooi park waar we even in rond gewandeld hebben. Toen doorgereden richting Sedona, dat is wel een erg mooi dorpje. Het ligt tegen de rode rotsen en daar zijn we graag even bij op de foto gegaan. Erg mooi om door dit landschap te rijden en te wandelen. Op een zo'n redrock lag ook nog een kerkje waar we even binnen gelopen zijn en er stond een moeilijk groot huis waar een
beroemdheid woonde. We kende deze beroemdheid alleen niet.
Daarna opzoek naar een camping want een keer douche zou wel lekker zijn. We kwamen pas 's avonds aan en toen bleek er geen camping eigenaar meer aanwezig. Toen hebben we onze camper gewoon op een plekje geparkeerd en zijn gaan slapen. De volgende morgen zijn we ons netjes gaan melden en hebben betaald maar vooral omdat we dan pas
een sleutel kregen voor het toiletgebouw, anders hadden we nog niet kunnen douche. Op de camping stonden mega grote campers, de Amerikanen nemen gewoon hun hele huis mee als ze op vakantie gaan!
Daarna zijn we verschillende bezienswaardigheden gaan bekijken, als eerst Montezuma Castel. Dat was erg mooi, dat zijn huizen van vroeger die in de rotsen zijn gebouwd. Heel mooi om te zien en raar om je voor te stellen dat mensen hier vroeger echt in woonde. Toen zijn we doorgereden naar Walnot Canyon, een mooi nationaal park maar niet heel speciaal. Daarna zijn we naar een Meteor Crater wezen kijken. Dat is ook al zo'n vreemd verschijnsel. Je kunt je niet voorstellen dat er een
gesteente is dat uit de lucht komt vallen (letterlijk dus) en dat het zo'n enorm gat in de aarde slaat! Vervolgens zijn we doorgereden naar Flagstaff, eigenlijk alleen om daar een bordje met 'route 66' op de foto te zetten want deze route loopt midden door Flagstaff en wij reden er een klein stukje overheen. Onderweg naar Flagstaff moesten we wel nog even flink remmen want er stak opeens een wolf de weg over vlak voor onze auto! Het was wel erg gaaf om zo'n beest in het echt te zien! Zeker Ingmar was helemaal onder de indruk. De volgende dag zijn we naar de Grand Canyon gereden. Wauw! Dit is echt een mega mooi nationaal park! Het is zo inmens groot, dat kun je je niet voorstellen als je het niet met eigen ogen hebt gezien. Zelfs niet als ik zeg dat het echt echt heel groot en uitgestrekt en diep en inmens is, dan nog besef je dat pas als je het zelf ziet ;). We hadden gelukkig een hele mooie dag, koud maar wel met een heerlijk zonnetje. Precies zoals we gehoopt hadden toen we besefte dat we in de winter in Amerika zouden zijn. In de zomer kun je ook nog hike door de canyon, nu kon dat ook maar zijn er niet veel mensen die het doen. Echter toch enkele want op een bepaald uitkijkpunt kwamen we een man tegen en die had een verrekijker bij en hij sprak ons aan om te vertellen dat er beneden in de Canyon mensen aan het camperen waren. Zij hadden al een stuk gelopen/geklommen door de canyon en waren nu hun kamp aan het opslaan. Er bleken zelfs mensen over de rivier die door de Canyon loopt aan het varen te zijn. Gaaf om dat door de verrekijker even te kunnen zien. Deze man vertelde ook dat hij het lang geleden zelf in de zomer ook had gedaan. Het is een lange tocht als je met een kano van de ene kant naar de andere kant wilt varen maar onwijs mooi. Dan besef je pas echt hoe hoog de rotsen zijn, zei hij. En dat konden wij ons wel voorstellen. Dus als we ooit nog in de zomer in Amerika komen dan gaan we misschien fanatiek roeien ;). De dag erna zijn we als eerst naar Horseshoe point gereden. Helaas blijkt dat je dit eigenlijk niet te vroeg in de ochtend moet doen want dan kun je er geen foto's van maken aangezien de schaduw van de bergen er dan nog helemaal overheen hangt. Maar het was wel al erg mooi om te zien. En de naam Horseshoe is heel toepasselijk want het water van de rivier loopt echt in de vorm van een hoefijzer rond een enorme berg. Daarna zijn we naar Antilope Canyon gereden maar hier moest je verplicht een tourtje voor boeken en dat was erg duur. Dat hebben we maar even overgeslagen en toen zijn we wel nog naar de rivier gereden en ook dat was mooi om te zien. Omdat we toen tijd over hielden en we toch ongelimiteerde kilometers hadden besloten we naar het four state point te rijden. Dat was een stukje om maar we hadden nu tijd over. Uiteindelijk bleek het niet echt de moeite waard te zijn geweest want er was niks te doen en dus hebben we alleen een foto waar we op het rondje staan waar je pricies op de 4 staten staat. Achja, gelukkig is de omgeving/het landschap waar je doorheen rijdt super mooi en maakt dat een stukje omrijden wel de moeite waard! We zijn nog een stukje terug gereden zodat we in de buurt kwamen van Monument Valley.
Monument Valley was onze eerste activiteit voor de volgende dag. Je kon er ook te paard doorheen maar daar vonden we het toch een beetje koud voor en het waaide heel hard waardoor je steeds van dat opstuimend zand kreeg, ook niet zo lekker als je dan op een paard zit. Dus met ons eigen autotje op pad gegaan, beetje spannend aangezien
het geen verharde weg is en natuurlijk ook bepaald niet vlak. Maar het was een mooi tochtje en ons autotje kon het goed hebben. Helaas leven er geen indianen meer zoals vroeger, ze wonen momenteel gewoon in een soort camper kamp. Geen indianen meer dus maar gewoon kampsjaken haha. In de middag zijn we doorgereden naar Arches national park, ook dit is een mooi park. Arches betekend boog en je ziet dan overal in het park ook natuurlijk ontstanen bogen in de rotsen.
Daarna zijn we doorgereden naar Moab om daar te overnachten.
De volgende morgen al vroeg op want een drukke dag voor de boeg met Horse Point state park en Bryce Canyon. Althands, dat dachten we. Maar toen we pas net op weg waren naar Horse Point park bleek de weg ontzettend glad en slipte we met de camper. Met ons hart in ons keel zijn we toen extra voorzichtig omgedraaid en terug gereden naar de netjes met zout bestrooide snelweg. We zijn toen maar doorgereden naar Bryce Canyon en lieten Horse Point voor wat het was. Gelukkig zie je onderweg meteen weer mega mooi landschap en was ook Bryce Canyon mooi waardoor het meteen vergeten was. Na Bryce zijn we doorgereden naar Zion, dit vonden we uiteindelijk toch wel het mooiste nationale park dat we hebben gezien. Waarschijnlijk vooral omdat er mooie bergen zijn en er beneden door het dal een riviertje loopt en omdat je in deze canyon beneden staat ipv boven konden we langs dat riviertje aflopen en de watervallen zien. Echt heel erg mooi, een echt winter wonder land! Na Zion hadden we nog wat tijd over en vond Ingmar op de kaart Cathedral national park, hier zijn we toen nog heen gereden. We vonden het niet echt op een Kathedraal lijken maar het was wel gaaf want hier mocht je tussen de bergen door lopen door hele smalle gangen. Toen hebben we spaghetti gekookt en meteen besloten dat we beter iedere avond bij de Mac konden gaan eten want we zaten nu in de sneeuw te koken en in ons campertje met bord op schoot te eten. Ik vond het nog wel grappig, maar Ingmar zag er de lol niet van in. haha. Afwassen hebben we maar laten zitten, alle vieze vaat in een plastic tas en rijden maar. We besloten meteen richting Las Vegas te rijden want als het goed is vroor het daar in ieder geval niet meer!
En dat bleek zo te zijn, het was in Las Vegas niet opeens lekker warm maar wel weer boven nul. We hebben op een truckstop overnacht en de volgende dag zijn we over 'De strip' gaan rijden! Wat een ontzettend gave stad! Je kunt het je echt niet voorstellen zo verbazingwekkend is het! Er staan enorme hotels die tot in de puntjes zijn uitgewerkt in het 'thema' dat zij uitstralen en er hangen overal lichtbakken met reclame en muziek en natuurlijk de tekst 'Casino!' Na ontbeten te hebben
en de stirp gezien te hebben zijn we naar hotel/casino 'Mandaray Bay' gegaan. Hier zit een enorm aquarium in, helaas bleek het erg duur om deze te bezichtigen dus dat hebben we maar niet gedaan. Toen zijn we hotel/casion 'Luxor' wezen bekijken, deze vonden we niet zo heel bijzonder. Daarna hotel/casino 'Excalibur' en toen was het tijd om naar ons eigen hotel te gaan 'Flamingo'! Het hotel lag midden op de strip en we hadden een mooie kamer, alleen deed helaas de airco het niet en bleek de verwarming te stoken tot 26 graden! Dus daar zijn we maar even mee naar de receptie gegaan, gelukkig konden ze het maken. Toen zijn we naar hotel/casino 'Mirage' gegaan waar we ons eerste geld gewonnen hebben met 'roulette'. De volgende dag zijn we hotel/casino 'Ceaser' gaan bekijken en wilde we eigenlijk een filmpje maken waarop ik aan de receptie zou gaan vragen 'is this the place where Ceaser really lived?' Maar toen zagen we dat er shirtjes te koop waren waar 'Alen', de acteur uit de film 'The Hangover' die deze vraag echt steld, op stond met deze vraag er bij gedrukt. En er stond een bordje naast waar op stond dat deze vraag iedere dag wel gesteld werd aan de receptie. Toen was voor ons de grap eraf en hebben we dit niet meer gedaan. Wel even getwijfeld of we het shirt misschien moesten kopen maar dat is natuurlijk erg duur dus niet gedaan. Verder is ook dit hotel super mooi en helemaal tot in detail afgewerkt. Overal vind je van die romeinse beelden en natuurlijk Ceaser zelf. Daarna naar hotel/casino 'Venetian' gegaan die ook super gaaf is. Het lijkt inderdaad net of je in Venetien bent en je kunt binnen in het hotel ook echt met zo'n gondel over het water varen. Er loopt gewoon een riviertje door het hotel! En ze hebben het ook zo gemaakt dat het net lijkt of je buiten bent. Alle winkeltjes en restaurantjes die er omheen zitten hebben echt een geveltje en terras alsof je buiten bent en het plaffond beeld natuurlijk de lucht uit. Echt gaaf! Daarna hebben we kaartjes gekocht voor de Goochelshow van David Copperfield! We zijn nog net een dagje te vroeg maar dit kreeg Ingmar voor zijn verjaardag! Toen we het kaartje kochten bleek dat we van te voren in een Italiaans restaurant konden gaan dineren voor de helft van de prijs. Dat konden we niet laten schieten dus dat zagen we dan ook maar als kado voor ons moppie. Echt een mooi restaurant, romantisch en heerlijk eten en heerlijke wijn! We hebben er extra van genoten, zeker omdat het al even geleden was dat we zo luxe gegeten hadden. Daarna dus naar de show, dit is echt onbeschrijflijk. Die man tovert een papieren roos om in een echte binnen een halve seconden ofzo, hij laat ons een lege enorme container zien en binnen een lichtflits staat er een motor in en hij tovert zelfs een enorme auto tevoorschijn! Natuurlijk kan hij ook al gedachten lezen en aan het eind van de show mogen 10 mensen uit het publiek op het podium komen, waaronder Ingmar! Helaas mochten maar 8 mensen de truc mee uitvoeren en Ingmar helaas net niet. Deze 8 mensen laat hij ook gewoon tegelijk even verdwijnen. Rare man, haha. We hebben het er nog de rest van onze tijd in Vegas over gehad. Toen kwamen we een man tegen die ons kaartjes aanbood voor een gave nachtclub. Hij lulde een heel verhaal, gaf ons de kaartjes en wilde toen wat geld. Ik gaf hem 5 dollar en hij vroeg of het geen bedrag kon zijn wat door 2e te delen viel zodat hij het met zijn collega kon delen. Maargoed dat ik zo goed op ons geld pas want Ingmar wilde meer geven, ik vond 5 al meer dan genoeg! En uiteindelijk konden we met het pasje helemaal de club niet in! Ja ik als vrouw mag gratis maar een man moet gewoon 30 dollar betalen. Nee dankje, dan gaan wij naar bed! ;).
De volgende dag zijn we wezen gokken en helaas bleek onze tactiek niet zo goed te werken waardoor we 100 dollar verloren!! Kan je het je voorstellen dat een roulette balletje 12!! keer op zwart valt?! Maar toen bleek het beter om even te stoppen met gokken en zijn we nog in hotels foto's wezen maken. 's avonds wilde we op stap maar daar hadden we dan wel (dit keer werkende) kaartjes voor nodig. Gelukkig kwamen we een propper tegen en hij had kaartjes waarmee we eerst in Voodo konden (dat was een club helemaal boven in een toren waar je heel Las Vegas kon zien) en daarna voor Lavo (in hotel Palazzo). Deze club stond goed aangeschreven dus dat leek ons een kijkje waard. Maar voor we op stap gingen zijn we eerst nog wezen uit eten want we konden weer 50% korting krijgen. Heerlijk (eindelijk!) aardappelpuree en zalm!
En daarna dus lekker op stap, in de toren was het inderdaad erg mooi om de stad te zien en de Lavo club was erg gaaf. Vrouwen mogen tot middernacht gratis drinken maar er is er niet een (behalve deze hollanders natuurlijk hihi) die de drankjes daarom iets sneller opdrinken. Er staat veel bewaking en er dansen vrouwen naast de DJ, er komen vrouwen in mooie pakjes met drankjes rond en de muziek is erg goed! Leuke verjaardagsavond voor Ingmar en mooie afsluitende avond.
De volgende dag zijn we naar Deadvalley gereden maar we waren een beetje later vertrokken dan op de planning en toen bleken we ook te weinig benzine te hebben om de volgende pomp te halen. Dus toen zijn we terug gereden en hebben we eerst bij een benzine station overnacht, hebben we de camper voor een dag verlengt en zijn we de volgende dag door Death Valley gereden en daarna meteen naar Yosimete park. Dat was ook een erg mooi nationaal park! Helaas moesten we er eerst 40 minuten voor haarspeldbochten rijden waardoor ik niet helemaal fit meer was toen we er eenmaal waren maar we hebben zeker genoten. En ook de Sequoa bomen gezien, deze zijn echt zo reuze groot! Er was er zelfs een die een poort door de stam had en daar kon gewoon een auto doorheen! Daarna zijn we doorgereden tot San Francisco en toen we daar op een truckstop wilde overnachten bleek je hier 20 dollar! voor te moeten betalen, doe eens normaal. Toen hebben we maar op de parkeerplaats van de Mac geslapen. En toen was het de volgende dag tijd om San Francisco in te gaan en onze geliefde camper weer in te leveren. We konden gelukkig onze spullen al bij ons hostel droppen en toen konden we naar de bezienswaardigheden van de stad. We zijn pier 39 gaan bekijken, waar een marineschip ligt en een onderzeeër. Daarna zijn we Fort Mason opgelopen en daar was een heel mooi park waar veel mensen in het gras lagen of hun hond uitlieten. Erg gezellig. Toen zijn we natuurlijk bij de bekende zeeleeuwen gaan kijken, dit zijn er echt heel veel! En vervolgens naar ons hotel om in te checken, even uit te rusten en uit te zoeken waar we zouden gaan eten. We wisten niet meteen iets dus zijn we maar aan de wandel gegaan en toen bleek dat we dus midden in een Italiaanse wijk zaten en er dus tal van heerlijke restaurants waren. Toen dus heerlijk Italiaans gegeten en een lekker wijntje gedronken. De volgende dag zijn we als eerst de bekende Lombard Street gaan bekijken, dat is een weg die eigenlijk heel stijl van de berg naar beneden loopt maar daar hebben ze een kronkelweg van gemaakt waardoor het dus niet zo stijl meer is. Erg mooi aangekleed met vele bloemen en er staan ook gewoon huizen aan deze straat maar die zien er allemaal erg idyllisch uit. Echt beetje romantisch straatje. Daarna zijn we de Golden Gate gaan bekijken en het Golden Gate park met de Japanse tuin. Om deze te mogen bekijken moest je helaas veel entree betalen dus we hebben hem alleen van de buitenkant gezien maar dat was al mooi. Toen zijn we Downtown gaan bekijken en met een ouderwetse tram (zo een waar je op en af kunt springen) rond gaan rijden. Erg leuke stad. De laatste dag zijn we naar Alcatraz geweest, helaas regende het en we dachten in de stad onze wandelschoenen niet nodig te hebben dus hadden we 'gewone' schoenen aan en deze bleken niet zo waterdicht. Toch beetje klote om de hele dag met natte schoenen/natte sokken rond te lopen terwijl het toch ook maar een graad of 5 is. Beetje koud.. Maar eenmaal op Alcatraz hadden we het te druk om daar aan te denken. Het is wel raar om in zo'n gevangennis rond te lopen en even in zo'n cel te staan om toch het enorm benauwde gevoel te ervaren. Als zo'n ijzere deur dicht slaat moet je toch even slikken, lijkt me al niks om daar (net als in Prison Break) als acteur
in te staan, laat staan als echte crimineel. Wat wel heel fijn was, was dat ze ook een Nederlandse audio gids hadden waardoor je toch even net iets beter begrijpt wat er allemaal gebeurd is. Er zijn een aantal (hele goede zelfs) ontsnappingspogingen geweest maar geen enkele van die criminelen is ooit nog terug gezien. Waarschijnlijk verdronk iedereen in
het ijskoude water dat vele sterke stromingen had. Wat ook gek is, is dat er gewoon mensen leefde op dat eiland terwijl de criminelen dus als buurman naast je gevangen zitten. Maar blijkbaar was het een vredig dorpje. Geef mij dan toch maar Lennisheuvel hihi.

En toen alweer op het vliegtuig naar Toronto, maar dat komt in het volgende verslag..